Osportslig välgörenhet

Bakgrund
Det här blir ett lite annorlunda inlägg då jag mest skriver det som självterapi. Jag är nämligen så förbannad över en händelse jag såg på TV igår. Det hela börjar med att min sambo sitter fast i ett seriemaraton på E!, en realityserie kallad Keeping up with the Kardashians, som jag drogs in i.

Serien handlar om den rika familjen Kardashian, tydligen jättekända även om jag inte har någon aning om vilka de är. För det mesta är serien skrattretande och de beter sig precis så man förväntar sig rika idioter ska göra, även om flera av dem har väldigt stora hjärtan. Det finns dock ett undantag från idiotin; Bruce Jenner, pappan i familjen.

Bruce gick från okänd till min nya idol på fem minuter! Han blev olympisk guldmedaljör i tiokamp 1976 och har sedan dess aktivt hängett sig åt välgörenhet, för att inte tala om hur underhållande han är. Han verkar vara en skärpt och omtänksam människa men med en god portion elak humor, han påminner om en verklighetens Dr. Cox från Scrubs. Trots att Bruce är med rätt lite i serien kunde jag inte slita mig utan satt klistrad i väntan på att han skulle dyka upp med någon av sina kommentarer eller hyss.

Som jag nämnde i föregående stycke är Bruce en aktiv välgörare och efter att familjen svikit honom vid en tillställning får han ett spel och tvingar in dem i ett lite annorlunda event. De ska hålla en auktion där fem av familjens medlemmar skall budas ut, vinnaren av budgivningen får möta respektive familjemedlem i en boxningsmatch. Ingen av dem har någon direkt aning om hur man boxas varpå alla är motvilliga, men Bruce övertygar dem att det bara är för uppvisning och välgörenhet. Det bör påpekas att det inte är prat om proffsboxning utan att de har väl skyddande hjälmar på sig.

Fight 1: Bruce Jenner
Bruce får möta en aningen större och betydligt yngre motståndare. Det är precis vad det ska vara, en underhållande match. Slag utdelas från båda håll men slutligen lyckas Bruce få in en praktträff som får motståndaren att falla och vinner på TKO. Inte dåligt för någon med en vecka kvar till sin 60års dag!

Fight 2: Robert Kardashian Jr.
Redan innan matchen uppstår en dispyt, motståndaren är cirka 10kg tyngre än Rob och byggd som en fläskig gorilla. Kris, mamman i familjen, tycker det är idioti men Rob rycker på axlarna och säger att det endast är en uppvisning för välgörenhet. Att ställa honom framför en rasande tjur och kalla det uppvisning hade varit ungefär lika begåvat.

När gonggongen ljuder rusar motståndaren mot honom med en psykopatisk uppsyn. Han slår vilt och utan teknik med tydlig avsikt att slå av huvudet på lilla Rob. Robs hjälm glider av och domaren står där som ett annat fån utan att bryta in. Hjälmen åker av en andra gång och åter dröjer ingrepp från domaren. Det hela eskalerar när Rob tappar balansen och motståndaren rusar in i honom och välter ut honom under repen, ut ur ringen.

Fight 3: Kim Kardashian

Kim, en av döttrarna för att vara på det klara, hamnar i en prickär situation. Hennes mamma vill blåsa av hela evenemanget men Kim har tidigare under dagen träffat en cancersjuk kvinna som delar av intäkterna går till och lovat slåss för henne. Bruce försöker lugna dem alla genom att rationellt påpeka att det är inte samma psykotiska motståndare som Rob mötte. Kim genomför matchen och det syns att motståndaren både vet vad hon sysslar med i ringen och att hon håller igen på slagen. Kim har givetvis ingen aning om hur man slåss och förlorar på enhälligt beslut av domarnas poäng.

Avslut
Det blev inga fler matcher efter att Kim avslutat sin. Det är verkligen tråkigt att det ska bli så här när Bruce engagerat sig och lyckats få med familjen på ett så här udda arrangemang. Enligt min mening borde Robs motståndare stenas för osportsligt uppförande och domaren dömas till livstids sömntortyr i en madrasserad cell där det var tionde sekund skriker "Break!". Det här är utan tvekan en av de mest upprörande incidenter jag sett i sportsammanhang, och allt för välgörenhet!

Här nedan kan ni se ett urklipp av det värsta spektaklet från tillställningen.
Ursäkta den dåliga kvalitén, det var allt jag kunde hitta...



Vad har du retat upp dig på inom sportevenemang?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0