Maskineriet är Gud

Deus ex Machina heter det på latin; Gud är maskineriet. Men det finns ett spel som vänt på detta gamla talesätt och säger att maskineriet är Gud. Jag talar givetvis om spelserien Deus ex som nu börjat släppa mer och mer av det tredje spelet Deus ex: Human Revolution.

Konceptet i Deus ex är egentligen inte originellt, en android som springer omkring och uppgraderar sig genom implantat som ligger på de mest ologiska ställena. Jag har dock haft mycket kul med tidigare upplagor, även om grafiken gått framåt sedan det första spelet släpptes håller det faktiskt än idag.

Orsaken till Deus ex spelupplevelse är nog de många möjligheter man har för att utföra ett uppdrag. Ta ut dem på avstånd med ett krypskyttgevär, smyg in, slå ut övervakningssystemet, gå in som en special-op med väl utförda skott eller spräng hela skiten i luften med raketgevär och granater. Att döma av Human Revolutions video verkar implantaten påverka dessa möjligheter mer än tidigare, vilket känns lite tråkigt. Det är min förhoppning att de gjort möjligheten att byta ut implantat beroende på uppdrag istället för att ha femhundra olika funktioner och en rörig styrkontroll.

Hur man än valt att göra med implantat, uppgraderingar och vapen ser Deus ex: Human Evolution ut som ett underhållande spel som korsar föregångare i serien med inslag av Metal Gear Solid. Detta verkar mycket lovande! Likt många andra storspel att se fram emot beräknas även detta komma ut i början av 2011. Gamers över hela världen kommer behöva ta ut semester i början av nästa år för att hinna med alla spel.



Vilken är din taktik i spel? Krypskytt, smygare, sprängare eller hederlig gammal infanteri skytt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0