T6: Äldre vampyrer

Jag fortsätter haka på vampyrhysterin, det är trots allt ett trevligt ämne, men vi ska inte glömma bort allt bra som gjorts tidigare. I den här listan har jag har grävt upp mina starkaste vampyrminnen från mina yngre år.

6] Buffy the Vampire Slayer
Sarah Michelle Geller kan gå och begrava sig i en kista. När jag pratar om Buffy utan att ha en nedlåtande ton handlar det om originalfilmen från 1992 med Kristy Swanson och Donald Sutherland i huvudrollerna. Filmen har en härlig charm som serien aldrig lyckats efterhärma. Jag pålar fast Buffy på plats sex.

5] Kindred: the Embraced
Som enda serie att ta sig in på listan får Kindred: the Embraced faktiskt vara nöjda. Serien är baserad på White Wolfs rollspel Vampire: the Masquerade och innehåller därför flera rivaliserade klaner som slåss och konspirerar mot varandra. Även om serien bara blev en säsong med åtta avsnitt och mest påminner om en såpa i vampyrgestalt har den präglat min syn på vampyrer. Serien sluter sig därför kring en stark femteplats.

4] Bram Stoker's Dracula
Det finns ofantligt många versioner av Dracula men få är så hyllade som Coppolas version från 1992. Med skådespelargeniet Gary Oldman som Dracula omgärdad av Winona Ryder, Anthony Hopkins och Keanu Reeves kan det inte bli annat än succé. Dracula är mer drama än skräck men med en härligt mystisk känsla över sig hypnotiserar den oss på en fjärde placering.

3] Dracula: Dead and Loving it
Den främsta formen av smicker sägs vara satir. Tre år efter Coppolas version av Dracula slaktar komikern Mel Brooks denna klassiska historia anförd av Leslie Nielsen i huvudrollen. Mel Brooks är inte direkt känd för att ha den högsta kvalitén på sina skämt, men det är just där charmen ligger. Jag vet inte hur många gånger jag sett filmen och fortfarande roar den mig, inte minst för Peter MacNicols tolkning av ghoulen R.M. Renfield. Jag fortsätter skratta vidare åt Dracula: DaLi där den ligger på en tredjeplats.

2] Interview with the Vampire
Baserad på Anne Rice fantastiska novell och med storstjärnorna Brad Pitt, Tom Cruise och Christian Slater hade man alla möjligheter att göra en storslagen film, vilket det också blev. När man dessutom tillförde Chirsten Dunst som den lilla psykotiska vampyrflickan Claudia hade man fullbordat mästerverket. Interview with the Vampire är en skrämmande saga som aldrig blir askgrå men blir tyvärr bränd på förstaplatsen och hamnar på en andra placering.

1] the Lost Boys
"Sleep all day. Party all night. Never grow old. Never die." Det är vampyrernas måtto, men det hade lika gärna kunna vara en beskrivning på filmen. Med sina 23år på nacken är the Lost Boys fortfarande en underhållande film där man varvar skräck och humor, allt ackompanjerat av ett härligt ljudspår från 80-talet. Extra roligt blir det med en väldigt ung Keifer Sutherland, som till skillnad från sin far som slåss mot vampyrer i Buffy, gör en extremt elak vampyrgestaltning. The Lost Boys överlever all konkurrens och sätter tänderna i guldmedaljen.





Vilken är din favorit bland vampyrfilmer/serier?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0