Film som biter ifrån

Det har knappast undgått någon att den tredje Twilight filmen nyligen gått upp på bio. På två veckor har filmen spelat in hela 235miljoner dollar bara i USA, jag hör dock till dem som totalt bojkottat dessa filmer och inte bidragit med en krona. Missförstå mig inte, vampyrfilmer är bland det bästa jag vet men jag har en tendens att föredra de äldra verken eller de skräckimpregnerade som totalt saknar drama.

Det finns visserligen en vampyrversion som vi absolut inte får glömma, och det är komedin. När man tänker efter är vampyrer klena. Stålmannen må ha sin kryptonit men vampyrer har kors, vitlök, rinnande vatten, heligt vatten och ytterligare svagheter beroende på författarens tycke. Att de dessutom skall uppträda blodtörstigt och sensuellt gör dem till ett ypperligt material att driva med.

Två som tagit tillvara på vampyrhysterin är Jason Friedberg och Aaron Seltzer, författare och regissörer till den uppkommande satirrullen Vampires Suck. Att det har dröjt ända till nu att få fram en seriöst framställd parodi kring vampyrhysterin, som varat i flera år, är ett stort mysterium för mig. Men den 18e augusti är det då äntligen dags. Även om vi får se mest halvkända skådespelare som gjort mindre roller i TV-serier finns det ett och annat guldkorn, så som Ken Jeong (Couples retreat, the Hangover, Transformers 3) eller skådesepelaren/stuntmannen Mike Mayhall (the Dukes of Hazzard, Jonah Hex).

Hela projektet ser faktiskt lovande ut. Jag gillar satirfilmers blandning av klockrena tolkningar och låg humor där dåliga effekter endast höjer stämningen. När de driver så specifikt med en viss filmserie är det klart bra att ha sett originalet för att verkligen kunna ta in alla skämten. Så på grund av Vampires suck antar jag att jag slutligen måste ge vika och kasta mig in i skymningslandet för att se filmerna den baseras på.



Vilken är din favorit satirfilm?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0