Min frälsare?

I gårdagens inlägg Det var sista droppen påpekade jag hur trött jag är på allt vad vampyrfilmer, uppföljare och remakes heter. Det finns dock ett undantag och den filmen heter Priest. Nej, det är inte en remake av dramat om en präst som slits mellan sin tro och sin homosexualitet utan det är en adrenalinpumpande vampyraction.

Priest är baserad på den grafiska novelltidningen med samma namn, skapad av Min-Woo Hyung. Låt oss börja med att säga att tidningen är både grov och vacker. Den ser lite ut som en cross over mellan Hellsing och Spawn, vilket även temat påminner om. Priest är vad han heter, en präst som vigt sitt liv åt att slåss mot de mörka makterna en övernaturlig värld kan tänkas kasta mot mänskligheten.



I filmens huvudroll kommer vi få se den fantastiske Paul Bettany, mest känd för sin gestaltning av Silas, "den läskiga albinon" i DaVinci koden. Han är redan uppvärmd i kampen mot det övernaturliga genom filmen Legion, även om han där slogs mot psykotiska änglar och nu alltså ger sig på vampyrer.

Något man dock varit väldigt noga med i skapandet av Priest är att framställa en ny form av vampyrer, varpå jag vill ifrågasätta varför man inte kunde kallat dem något annat och undvikit att hamna i vampyrhysterin. Den närmsta paralell till varelser jag kan finna är de mardrömsjägare man stöter påi Sillent Hill: Shattered Memories. Jag kommer därför göra mitt bästa för att ignorera ordet vampyrer och låtsas att de säger något helt annat. I brist på bättre fantasi heter de just nu Besatta Ompalomper i mitt huvud.

Vad man än tänker kalla dessa varelser i slutändan ser Priest ut som en lovande actionrulle. Bettany har tidigare imponerat vilken roll han än tagit på sig och specialeffekterna är bedårande. Visst kan det kännas som vi hört plotten tidigare, en stridspräst som går emot order för att rädda en familjemedlem, men det är resan dit som blir det viktiga. Det råa i Priest förstärks ytterligare av det post-apokalyptiska sceneriet, vilket är mycket vackert på sitt raserade vis. Det mest negativa jag har att säga om Priest är att den inte kommer ha Sverigepremiär förrän nästa år...



Blir Priest något att se fram emot eller bara än en massproducerad vampyrfilm?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0