Alternativ till att slåss

Som gammal träningsnarkoman var det ett hårt slag för mig att få en allvarlig knäskada, och ingen rehabilitering alls att tala om. Det hela gjorde att all träning legat på is de senaste 6-7åren. Jag har gett det sporadiska försök men antingen har knäet värkt för mycket eller har jag inte funnit träningen roande. Att träning inte känts roligt har berott på att jag finner störst nöje i att slåss och sparkas. Nu har jag dock kommit igång med träningen sedan ett tag och tänkte dela med mig av denna upplevelse.

I ett försök att hålla kvar vid kampsporten prövade jag på träningsformen Body Combat. För de som är obekanta med detta begrepp innebär det att man har ett gruppträningspass som påminner om aerobic, men alla rörelser är hämtade från kampsportens värld. Med slag, sparkar, armbågar, knän, nedtagningar och så vidare får man ett svettigt pass som kombinerar kondition, uthållighet och explosivitet.

Visst kan det låta lite lamt med kampsports aerobic, men det är upp till den som tränar att pressa sig själv. Man kan stå och vifta som en annan fåne och knappt bli svettig, eller kan man ta i så att musklerna brinner. Efter endast två veckor, vilket innebär fyra pass med mitt nuvarande träningsschema, hade underarmar och axlar formats från hudklädda degklumpar till välformade stenklumpar. Efter ytterligare några pass syntes även resultat på lår och mage, samt att ryggen känns mycket starkare även om jag har svårt att se om något hänt där...

Body Combat är således ett bra alternativ för den som gillar kampsport men inte kan, vill eller vågar gå upp och slåss i ringen. Det tar ett tag att komma in i rytmen och få ett ordentligt utförande, jag vet hur man utför en korrekt spark men ser ändå ut som en skadeskjuten höna när jag ska pricka in det i takt med musiken. Fördelen är att man själv bestämmer hur hårt man ska ta i och det kan därmed utföras av någon helt otränad så väl som en combat expert.

Jag var själv smått skeptisk i början men nu när jag kommit in i det har jag insett att jag både underskattat nöjet och resultatet av träningen. Med Body Combat får man en bra, allsidig träning som ger snabba resultat samtidigt som man har en rolig stund, badande i sitt eget svett.

Vad har din uppfattning av Body Combat?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0